Δευτέρα, 21 Νοεμβρίου, 2011
Σύμφωνα με τα Αμερικάνικα αλλά και τα Ομογενειακά μέσα ενημέρωσης αναβρασμός επικρατεί στην Ελληνική Ενορία Κοινότητα της Μητροπολιτικής Σαλτ Λέϊκ Σίτυ της Γιούτα. Η Utah News και η “The Salt Lake Tribune” (Rosemary Winters) με ημερομηνία 20 Νοεμβρίου, 2011 αναφέρουν ότι η κοινότητα ζήτησε από την τοπική στυνομία να είναι αστυνομικοί παρόντες κατά τη διάρκεια της Γενικής Συνέλευσης για το φόβο ότι θα γίνουν επισόδια μεταξύ δύο παρατάξεων. Απαγορεύτηκε σε αρκετούς ενορίτες, πληρωμένα μέλη της κοινότητας, να παρευρεθούν και να συμμετάσχουν στη Γενική Συνέευση από τον τοπικό Ελληνο-Ορθόδοξο Μητροπολίτη Ισαϊα!!!
Η κοινότητα ζήτησε από την αστυνομία να στείλει αστυνομικούς τους οποίους θα πλήρωνε η κοινότητα (detail police), ο διοικητής της αστυνομίας όμως δεν δέχτηκε να πάρει χρήματα γιατί “είναι υποχρέωση της πόλης” να προστατέψει τους πολίτες της.
Σύμφωνα με τα μέσα ενημέρωσης σοβαρό ρόλο έχει παίξει μία ομάδα ενοριτών οι οποίοι θέλουν να ιδρύσουν ξεχωριστή κοινότητα κάτι που θέλει και ο Μητροπολίτης Ισαϊας. Μάλιστα ο Μητροπολίτης έστειλε γράμμα που απαγορεύει στους ενορίτες να παρευρεθούν στη Γενική Συνέλευση γιατί οι καταγγέλοντες κατέφυγαν στα λαϊκά δικαστήρια για αδιαφάνεια και ότι ο Μητροπολίτης θέλει όπως η κοινότητα εφαρμόσει το καταστατικό της Αρχιεπισκοπής κάτι που διαφωνούν οι ενορίτες διότι η κοινότητα είναι αναγνωρισμένη από την κοινοπολιτεία σαν μη κερδοσκοπικός θρησκευτικός οργανισμός.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα ο κ. Ισαϊας έστειλε επιστολή με την οποία ούτε λίγο ούτε πολύ αφόρισε μία ομάδα ομογενών, μεταξύ αυτών δικηγόρο και δύο άρχοντες του Οικουμενικού Πατριαρχείου!!!
Σύμφωνα με δημοσιεύματα ο κ. Ισαϊας έστειλε επιστολή με την οποία ούτε λίγο ούτε πολύ αφόρισε μία ομάδα ομογενών, μεταξύ αυτών δικηγόρο και δύο άρχοντες του Οικουμενικού Πατριαρχείου!!!
Διαβάστε το άρθρο όπως δημοσιεύτηκε:
Police officers to be on hand for Greek Orthodox vote
A rift in the Salt Lake Valley’s Greek Orthodox community could be further ruptured or mended as members gather Sunday to debate the governance of their church.
For the first time in two years, according to court documents, the Greek Orthodox Church of Greater Salt Lake is holding a general assembly, a democratic meeting that allows members in “good standing” to vote. The special meeting has prompted dueling mailings, rumors of a protest and even a request for a court-ordered delay.
The parish, which includes Holy Trinity Cathedral in downtown Salt Lake City and Prophet Elias Church in Holladay, has asked Salt Lake County’s Unified Police Department to provide officers at Prophet Elias to keep order. Initially, the church planned to pay for the time, but UPD has agreed to provide the service at no charge.
“We realize that it’s a volatile situation up there, and it’s a church that’s in our community,” Unified Police Lt. Justin Hoyal said. “It’s our goal to keep everybody safe, mitigate problems and, by and large, keep the peace.”
At issue on Sunday are votes for bylaws and articles of incorporation that will bring the Salt Lake church into line with Uniform Parish Regulations used by Greek Orthodox parishes throughout the nation. Opponents of the new documents, including church members who filed a lawsuit, fear that adopting the rules would cede control of the church’s finances to regional and national authorities in the Greek Orthodox Church.
Last month, several voting members of the church, saying they were acting on behalf of the nonprofit Greek Orthodox Church of Greater Salt Lake, sued members of the church’s parish council in Utah’s 3rd District Court, alleging that the council had “frozen out” voting members and “effectively hijacked” the church’s affairs.
A judge ordered the council to turn over a list of the church’s voting members and financial records, but refused to grant a temporary restraining order to prevent Sunday’s meeting. Other matters in the case are still being litigated.
Meanwhile, Metropolitan Isaiah, the Greek Orthodox leader for a 12-state region that includes Utah, has written to pastors of the two Salt Lake area churches, saying that plaintiffs and an attorney in the lawsuit are not to be allowed to attend the general assembly or vote.
“After they have submitted written apologies or have afforded themselves the Sacrament of Holy Confession for going to secular courts, which Saint Paul condemns (1 Corinthians 6:4-7), they will be recognized by me as faithful members of the parish,” the metropolitan wrote from his Denver office in a letter dated Nov. 16. “I am hopeful that they will exercise humility and repentance and thereby eliminate the scandal they have caused against the parish.”
Usually, if there are no ecclesiastical concerns, members in “good standing” are deemed to be those who are up-to-date with annual financial pledges to the church.
At least some of those who have been banned say they plan to attend the meeting, anyway.
“He can’t deny me my church,” said 80-year-old Jim Kastanis, of Holladay, although he said he would honor the bishop’s desire that he not speak or vote. “I feel in my heart that I am a paid member and have been in this community for some 80 years, and I don’t think I can be denied entry into my church. I’m going to go. And if they evict me, I guess they evict me.”
Nick J. Colessides, 74, said he plans to attend and vote “no” on both resolutions.
“It has nothing to do with dogma or faith. It is strictly a dispute about money,” said Colessides, a Salt Lake City attorney who is participating in the lawsuit against the parish council. “A lot of turmoil, uncertainty and strife has been created within our community. We are not holding general assemblies. Nobody’s accountable for the collection of monies and the expenditure of monies.”
The lawsuit calls for new elections by the general membership of the Greater Salt Lake church of a full 15-member parish council. Currently, the council has eight members, most of whom were appointed, not elected, to fill vacancies.
Elections already are scheduled for December, notes council member Phillip Floor, who is a defendant in the lawsuit. He said the regulations up for adoption on Sunday are a “minor bookkeeping” matter that have been mischaracterized by the opposition.
Αυτό που συμβαίνει στη Γιούτα είναι λίαν απαράδεκτο για την Ελληνική κοινότητα και ίσως να είναι η χιονοστιβάδα και για άλλες κοινότητες. Οι σημερινή οικονομία και η κοινωνική αναταραχή δεν δίνουν την πολυτέλεια για τέτοιου είδους προστριβές μέσα στις Ελληνο-Ορθόδοξες κοινότητες. Μήπως ο Μητροπολίτης Ισαϊας ο οποίος κατάγεται από την Ηλεία πήγε πολύ μακριά;
Τα συμπεράσματα δικά σας.
Πηγή: Utah News, The Salt Lake Tribune, Εθνικός Κήρυξ
Η Σύνταξη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου