O διάσημος Ισπανός αρχιτέκτονας, Σαντιάγκο Καλατράβα.
Πρωτοσέλιδο δημοσίευμα στα παράπονα που ακούγονται για κάποια από τα έργα του διάσημου Ισπανού αρχιτέκτονα, Σαντιάγκο Καλατράβα, αφιερώνει στο χθεσινό της φύλλο η εφημερίδα «New York Times».
Οπως είναι γνωστό, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο Σαντιάγκο Καλατράβα επιλέχθηκε ως ο αρχιτέκτονας για τον σχεδιασμό του ναού του Αγίου Νικολάου στο «Σημείο Μηδέν» του Μανχάταν, ο οποίος καταστράφηκε ολοκληρωτικά κατά το τρομοκρατικό πλήγμα της 11ης Σεπτεμβρίου 2001 - επίσημα πάντως από την Αρχιεπισκοπή δεν έχει ανακοινωθεί κάτι τέτοιο. Παράλληλα, είναι ο αρχιτέκτονας ο οποίος σχεδίασε σημαντικά έργα στην Αθήνα εν όψει της τέλεσης των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, ενώ έχει αναλάβει τους σταθμούς της PATH στο Νότιο Μανχάταν.
Η εφημερίδα, ωστόσο, αναφέρει, ότι παρά τη φήμη του, ο εν λόγω αρχιτέκτονας έχει καταφέρει να προκαλέσει την οργή κάποιων από τους πελάτες του.
Πιο συγκεκριμένα, το δημοσίευμα κάνει αναφορά σε έργα που έχει αναλάβει ο ίδιος ο Καλατράβα στην γενέτειρά του την Ισπανία.
Το κολοσσιαίο έργο με τίτλο «City of Arts and Sciences» στην Βαλένθια περιλαμβάνει μια αίθουσα υποδοχής, μια γέφυρα, ένα πλανητάριο, μια όπερα, ένα μουσείο επιστημών, έναν στεγασμένο διάδρομο και αρκετά στρέμματα από πισίνες. Αν και ο αρχικός προϋπολογισμός του συνολικού έργου ήταν 300 εκατομμύρια δολάρια, έχει κοστίσει σχεδόν τα τριπλάσια. Πρόκειται ωστόσο για χρήματα που η περιοχή της Βαλένθια δεν είχε ποτέ.
Ο Ιγκνάσιο Μπλάνκο, μέλος του επαρχιακού Κοινοβουλίου, έχει αρχίσει εδώ και καιρό να διοχετεύει στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης πληροφορίες σχετικά με το όλο συγκρότημα, λέγοντας ότι η Βαλένθια χρωστάει σε αυτό 700 εκατομμύρια δολάρια (περίπου 944 εκατομμύρια δολάρια).
Ο Καλατράβα πληρώθηκε περίπου 94 εκατομμύρια ευρώ (περίπου 127 εκατομμύρια δολάρια) για το έργο του. Πώς θα μπορούσε να γίνει αυτό, λέει ο Μπλάνκο, όταν η όπερα περιλαμβάνει 150 θέσεις που δεν έχουν καλή θέα και όταν το μουσείο των επιστημών χτίστηκε χωρίς διόδους διαφυγής ή ανελκυστήρες για τα άτομα με αναπηρία;
«Πώς μπορείτε να κάνετε λάθη, όπως αυτά;» ρώτησε ο Μπλάνκο, ένα μέλος της Ενωμένης Αριστεράς, ενός μικρού κόμματος της αντιπολίτευσης. «Αυτός πληρώθηκε ακόμη και όταν επισκεύαζε τα δικά του λάθη».
Οι θαυμαστές του λένε ότι τα σχέδιά του είναι ιδιαίτερα και κραταιά. Τα παρομοιάζουν με γιγαντιαία γλυπτά προκειμένου να επαινέσουν την πεισματική αφοσίωσή του στη δημιουργία της φόρμας. Και επισημαίνουν ότι οι αρχιτέκτονες αυτού του επιπέδου δημιουργούν ακριβά έργα, εν μέρει επειδή τα σχέδιά τους συχνά απαιτούν περίπλοκη κατασκευή.
Ωστόσο, άλλοι αρχιτέκτονες, ακαδημαϊκοί και κατασκευαστές λένε ότι ο Καλατράβα έχει συσσωρεύσει ένα ασυνήθιστα μακρύ κατάλογο των έργων που αμαυρώθηκε από υπερβάσεις του κόστους, καθυστερήσεις και δικαστικές διαμάχες.
Είναι δύσκολο να βρεθεί ένα έργο του Καλατράβα που δεν ήταν σημαντικά πάνω από τον προϋπολογισμό. Και οι καταγγελίες αφθονούν ότι είναι αδιάφορος στις ανάγκες των πελατών του
Πηγή: New York Times
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου