Χριστιανοί του Ιράκ παρακολουθούν τη λειτουργία στην εκκλησία του Αγίου Ιωσήφ στη Βαγδάτη. Ο προκαθήμενος της μεγαλύτερης εκκλησίας της χώρας δήλωσε χθες ότι οι εξτρεμιστές του ISIS που καταδιώκουν τους χριστιανούς από τη Μοσούλη είναι χειρότεροι από τον Τζένγκις Χαν και τον εγγονό του Χουλαγκού που κατέστρεψαν τη μεσαιωνική Βαγδάτη.
Οταν το Ισλαμικό Κράτος του Ιράκ και της Συρίας (ISIS) κατέλαβε τη Μοσούλη στις 10 Ιουνίου, οι χριστιανοί που αποτελούν εδώ και αιώνες ένα από τα κύτταρα της πολυεθνικής αυτής πόλης δεν ανησύχησαν. Οι αντάρτες του ISIS, που εδίωκαν μέλη άλλων μειονοτήτων και εκτελούσαν κυβερνητικούς στρατιώτες, δεν τους πείραξαν. Κάποιοι μάλιστα από τους χριστιανούς που είχαν φύγει προσωρινά από την πόλη επέστρεψαν στις εστίες τους, θεωρώντας ότι μπορούν να συνεχίσουν τη ζωή τους.
Ολα αυτά τελείωσαν απότομα το Σάββατο, όταν το ISIS ανακοίνωσε ότι εκπνέει το τελεσίγραφο, που αφήνει στους χριστιανούς τρεις εναλλακτικές: να ασπασθούν το Ισλάμ, να πληρώσουν έναν ειδικό φόρο ή να «γνωρίσουν το σπαθί». Πολλοί επέλεξαν μια τέταρτη οδό, την οδό της προσφυγιάς, εγκαταλείποντας μια πόλη στην οποία υπήρχε αδιάκοπη χριστιανική παρουσία τους τελευταίους 16 αιώνες.
«Μαζέψαμε όλα μας τα υπάρχοντα και κατευθυνθήκαμε προς την μόνη έξοδο», είπε ο 35χρονος Σαλβάν Νοέλ Μισκούνι. Οι αντάρτες που τους σταμάτησαν τούς ζήτησαν το χρυσάφι τους, με την απειλή της απαγωγής του τετράχρονου παιδιού τους. «Η αδελφή μου άδειασε όλη της την τσάντα με τα χρήματά μας, τα χρυσαφικά και την ταυτότητά της. Ετσι άφησαν το παιδί ελεύθερο και άφησαν το αυτοκίνητο να περάσει». Είναι όμως πράγματι αυτό το τέλος της μακραίωνης παρουσίας των χριστιανών στην πόλη;
O Μισκούνι είπε ότι κάποιες οικογένειες χριστιανών επέλεξαν να μείνουν και βρήκαν άσυλο σε σπίτια μουσουλμάνων γειτόνων τους, οι οποίοι διακινδυνεύουν πολλά κρύβοντάς τους. Δεν υπάρχουν στοιχεία για τον αριθμό των χριστιανών προσφύγων, αν και είναι γνωστό ότι προηγουμένως μετριούνταν σε χιλιάδες. Οι χριστιανοί της Μοσούλης είναι ως επί το πλείστον Χαλδαίοι, καθολικό δόγμα του ανατολικού τυπικού. «Μας παραπλάνησαν, γιατί στην αρχή δεν μας απείλησαν, αλλά αφότου εδραιώθηκαν, άρχισαν να επιβάλλουν πάνω μας τους τρομοκρατικούς νόμους τους», είπε ο πατήρ Εμμανουήλ Κέλου, ο οποίος μετακόμισε, μαζί με το ποίμνιό του, από τη Μοσούλη στην πόλη Καρακός, σε απόσταση 30 χιλιομέτρων. Ενα μήνα μετά την κατάληψη της Μοσούλης, οι αντάρτες τύπωσαν φυλλάδια με τα οποία ζητούσαν από τους χριστιανούς να φύγουν, ενώ την Παρασκευή μεγάφωνα ανακοίνωσαν ότι έχουν στη διάθεσή τους μία ημέρα.
Το εντυπωσιακό είναι ότι οι αναλυτές χαρακτηρίζουν τη συμπεριφορά αυτή «ελαστική» σε σχέση με την αντιμετώπιση που επεφύλαξε το ISIS σε μέλη άλλων κοινοτήτων. «Αν λάβει κανείς υπόψη τη συμπεριφορά της ομάδας σε άλλες περιπτώσεις στο παρελθόν, η επιλογή που έδωσαν στους χριστιανούς να φύγουν μπορεί να θεωρηθεί ως επικράτηση μιας σχετικής μετριοπάθειας», υποστήριξε ο ερευνητής του Κέντρου Μπρούκιγκς στην Ντόχα του Κατάρ, Τσαρλς Λίστερ. Στο ISIS έχουν ενσωματωθεί παλαιά μέλη του κόμματος Μπάαθ του Σαντάμ Χουσεΐν, το οποίο ήταν κοσμικό και είχε στις τάξεις του πολλούς χριστιανούς, όπως τον πρώην αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Ταρέκ Αζίζ. Σύμφωνα με αυτή τη θεωρία, το γεγονός ότι επετράπη στους χριστιανούς να φύγουν ήταν «παραχώρηση» προς τις μετριοπαθέστερες συνιστώσες του ΙSIS. Mένει να φανεί πόσο μακριά θα πάει το ISIS στην επιβολή ισλαμικού νόμου καθώς εμπεδώνει τον έλεγχό του σε μια τεράστια περιοχή που ισοδυναμεί με την έκταση της Μεγάλης Βρετανίας και διατρέχει και τις δύο πλευρές των συνόρων Ιράκ-Συρίας. Προηγούμενες προσπάθειες φανατικών ισλαμιστών της Αλ Κάιντα να εδραιωθούν σε σουνιτικές περιοχές του Ιράκ είχαν οδηγήσει σε δημιουργία μετώπου της τοπικής κοινωνίας εναντίον της. «Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε σε ποιο βαθμό θα κατορθώσουν να επιβάλουν τα δικά τους μέτρα κοινωνικού ελέγχου χωρίς να προξενήσουν αντιδράσεις του τοπικού πληθυσμού και άλλων ομάδων ανταρτών», δήλωσε ο ερευνητής Φανάρ Χαντάντ.
Ολα αυτά τελείωσαν απότομα το Σάββατο, όταν το ISIS ανακοίνωσε ότι εκπνέει το τελεσίγραφο, που αφήνει στους χριστιανούς τρεις εναλλακτικές: να ασπασθούν το Ισλάμ, να πληρώσουν έναν ειδικό φόρο ή να «γνωρίσουν το σπαθί». Πολλοί επέλεξαν μια τέταρτη οδό, την οδό της προσφυγιάς, εγκαταλείποντας μια πόλη στην οποία υπήρχε αδιάκοπη χριστιανική παρουσία τους τελευταίους 16 αιώνες.
«Μαζέψαμε όλα μας τα υπάρχοντα και κατευθυνθήκαμε προς την μόνη έξοδο», είπε ο 35χρονος Σαλβάν Νοέλ Μισκούνι. Οι αντάρτες που τους σταμάτησαν τούς ζήτησαν το χρυσάφι τους, με την απειλή της απαγωγής του τετράχρονου παιδιού τους. «Η αδελφή μου άδειασε όλη της την τσάντα με τα χρήματά μας, τα χρυσαφικά και την ταυτότητά της. Ετσι άφησαν το παιδί ελεύθερο και άφησαν το αυτοκίνητο να περάσει». Είναι όμως πράγματι αυτό το τέλος της μακραίωνης παρουσίας των χριστιανών στην πόλη;
O Μισκούνι είπε ότι κάποιες οικογένειες χριστιανών επέλεξαν να μείνουν και βρήκαν άσυλο σε σπίτια μουσουλμάνων γειτόνων τους, οι οποίοι διακινδυνεύουν πολλά κρύβοντάς τους. Δεν υπάρχουν στοιχεία για τον αριθμό των χριστιανών προσφύγων, αν και είναι γνωστό ότι προηγουμένως μετριούνταν σε χιλιάδες. Οι χριστιανοί της Μοσούλης είναι ως επί το πλείστον Χαλδαίοι, καθολικό δόγμα του ανατολικού τυπικού. «Μας παραπλάνησαν, γιατί στην αρχή δεν μας απείλησαν, αλλά αφότου εδραιώθηκαν, άρχισαν να επιβάλλουν πάνω μας τους τρομοκρατικούς νόμους τους», είπε ο πατήρ Εμμανουήλ Κέλου, ο οποίος μετακόμισε, μαζί με το ποίμνιό του, από τη Μοσούλη στην πόλη Καρακός, σε απόσταση 30 χιλιομέτρων. Ενα μήνα μετά την κατάληψη της Μοσούλης, οι αντάρτες τύπωσαν φυλλάδια με τα οποία ζητούσαν από τους χριστιανούς να φύγουν, ενώ την Παρασκευή μεγάφωνα ανακοίνωσαν ότι έχουν στη διάθεσή τους μία ημέρα.
Το εντυπωσιακό είναι ότι οι αναλυτές χαρακτηρίζουν τη συμπεριφορά αυτή «ελαστική» σε σχέση με την αντιμετώπιση που επεφύλαξε το ISIS σε μέλη άλλων κοινοτήτων. «Αν λάβει κανείς υπόψη τη συμπεριφορά της ομάδας σε άλλες περιπτώσεις στο παρελθόν, η επιλογή που έδωσαν στους χριστιανούς να φύγουν μπορεί να θεωρηθεί ως επικράτηση μιας σχετικής μετριοπάθειας», υποστήριξε ο ερευνητής του Κέντρου Μπρούκιγκς στην Ντόχα του Κατάρ, Τσαρλς Λίστερ. Στο ISIS έχουν ενσωματωθεί παλαιά μέλη του κόμματος Μπάαθ του Σαντάμ Χουσεΐν, το οποίο ήταν κοσμικό και είχε στις τάξεις του πολλούς χριστιανούς, όπως τον πρώην αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Ταρέκ Αζίζ. Σύμφωνα με αυτή τη θεωρία, το γεγονός ότι επετράπη στους χριστιανούς να φύγουν ήταν «παραχώρηση» προς τις μετριοπαθέστερες συνιστώσες του ΙSIS. Mένει να φανεί πόσο μακριά θα πάει το ISIS στην επιβολή ισλαμικού νόμου καθώς εμπεδώνει τον έλεγχό του σε μια τεράστια περιοχή που ισοδυναμεί με την έκταση της Μεγάλης Βρετανίας και διατρέχει και τις δύο πλευρές των συνόρων Ιράκ-Συρίας. Προηγούμενες προσπάθειες φανατικών ισλαμιστών της Αλ Κάιντα να εδραιωθούν σε σουνιτικές περιοχές του Ιράκ είχαν οδηγήσει σε δημιουργία μετώπου της τοπικής κοινωνίας εναντίον της. «Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε σε ποιο βαθμό θα κατορθώσουν να επιβάλουν τα δικά τους μέτρα κοινωνικού ελέγχου χωρίς να προξενήσουν αντιδράσεις του τοπικού πληθυσμού και άλλων ομάδων ανταρτών», δήλωσε ο ερευνητής Φανάρ Χαντάντ.
Πηγή: AFP, REUTERS, Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου