Μαρία Ρηγούτσου
Η πανδημία του κορωνοϊού κατέκλυσε σαν τσουνάμι τον κόσμο. Αρρώστια, θλίψη, μοναξιά και τεράστιες οικονομικές ζημίες. Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει τίποτα για να γελάσεις. Μια έκθεση γελοιογραφίας δείχνει το αντίθετο
Την ερώτηση «επιτρέπεται να γελάμε με την πανδημία του κορωνοϊού;» ο Τιλ Μέτε τη βρίσκει περίεργη. «Πάντα μας θέτουν αυτή την ερώτηση» δηλώνει ο γνωστός γελοιογράφος, σχεδιαστής και ζωγράφος που εργάζεται στο περιοδικό Stern αλλά είναι ευρύτερα γνωστός.
Κορωνοϊός, κλιματική αλλαγή, πόλεμοι, κρίσεις, ο Μέτε, όπως άλλωστε και οι συνάδελφοί του, αισθάνονται «υποχρεωμένοι» να ασχοληθούν με όλα αυτά. 55 γελοιογραφίες από 15 γνωστούς σκιτσογράφους παρουσιάζονται μέχρι το τέλος Ιουλίου σε μια μικρή έκθεση στη Βρέμη.
Ο τίτλος της έκθεσης που παρουσιάζεται στην αίθουσα Χαβενγκάλερι είναι «Μεταδοτικά καρτούν». Οι γελοιογραφίες παρουσιάζονται κολλητά η μια δίπλα στην άλλη. Είναι κυρίως μικρών διαστάσεων αλλά υπάρχουν και μερικές μεγάλες. Συμμετέχουν αρκετοί Γερμανοί καλλιτέχνες, τους οποίους κατάφερε να συγκεντρώσει η γκαλερίστα Ντιάνα Νούκιτς. «Δεν χλευάζουμε την πανδημία. Οι γελοιογράφοι ξεσκεπάζουν τα λάθη του συστήματος» δηλώνει η 41χρονη γελοιογράφος από τη Βρέμη. «Δεν πρόκειται για αστεία εις βάρος των πληγέντων» δηλώνει.
Πικρό χιούμορ «Μεταδοτικά καρτούν»
Χιούμορ που σε κάνει να γελάς αλλά και να σκεφτείς. «Χαρτί τουαλέτας πάλι εδώ! Διατίθεται μόνο σε κωλαράδες» είναι ένα από τα σκίτσα που μας υπενθυμίζει τη μανία πολλών στη Γερμανία να αγοράζουν χαρτί υγείας στην αρχή της πανδημίας. «îLeaveNoOneBehind» είναι ο γλυκόπικρος τίτλος σκίτσου του Ντένις Μετς που δείχνει έναν πρόσφυγα να πνίγεται σε μια μεγάλη πισίνα το 2019 και γύρω του διάφορους Ευρωπαίοι ναυαγοσώστες να έχουν το αδιάφορο βλέμμα τους στραμμένο αλλού. «Το θέμα του είναι πολύ σοβαρό. Δεν είναι καν αστείο, αλλά στην πραγματικότητα βαθιά πολιτικό» δηλώνει η Ντιάνα Νούκιτς.
Οι χώροι της Χαβενγκάλερι είναι μικροί και η έκθεση παρουσιάζεται σε δυο ορόφους συνολικού εμβαδού 90 τ.μ. Παλιά εκεί στεγαζόταν ένα μπαρ, ωστόσο σήμερα λειτουργεί σαν γκαλερί, διαφημιστικό γραφείο και φωτογραφείο. Η Ντιάνα Νούκιτς ήθελε καταρχάς να παρουσιάσει μια έκθεση που θα αφορούσε το ευρωπαϊκό πρωτάθλημα ποδοσφαίρου. Όταν όμως αυτό ματαιώθηκε, τής ήταν σαφές ότι το νέο θέμα που θα παρουσίαζε έπρεπε να είναι ο κορωνοϊός.
Τα συμπεράσματα Γελοιογραφίες για τα αστεία και τα σοβαρά
Άλλωστε από τα μέσα Μαρτίου δεν υπήρχε και άλλο θέμα. Μονοπωλούσε την καθημερινότητα με αποτέλεσμα και οι γελοιογράφοι να ασχολούνται μόνο με αυτό, αναφέρει ο Τιλ Μέτε. «Όλα τα άλλα φαίνονταν ανούσια. Δεν έχω ξαναζήσει κάτι τέτοιο» λέει.
Η γελοιογράφος Μπετίνα Μπέξτε διακρίνει στις γελοιογραφίες μια μεγάλη ευκαιρία. «Το κωμικό την περίοδο της κρίσης μπορεί να βοηθήσει να την ξεπεράσεις» λέει. «Κι αν όχι να την ξεπεράσεις, τουλάχιστον για λίγο να ξεχαστείς.»
Η Μπετίνα Σίπινγκ τέλος που συμμετέχει επίσης στην έκθεση συμπεραίνει: «Βλέποντας την κατάσταση με απόσταση, θα έλεγα ότι της άξιζε της ανθρωπότητας η πανδημία του κορωνοϊού. Δυστυχώς είμαι κι εγώ χωμένη μέσα ως τον λαιμό».
Χέλμουτ Ρόιτερ (DPA), TO BHMA
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου