Τετάρτη, 31 Μαρτίου, 2021
Στη Δοξολογία χοροστάτησε ο Μητροπολίτης Βοστώνης Μεθόδιος, βοηθούμενος από τον ιερατικό προϊστάμενο του Καθεδρικού π. Δημήτριο Τόνια εν μέσω πυκνού εκκλησιάσματος τηρουμένων των προληπτικών μέτρων. Παρόντες ήταν ο γενικός πρόξενος της Ελλάδος στη Βοστώνη Στράτος Ευθυμίου, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ελληνικών Σωματείων Νέας Αγγλίας Βασίλης Καυκάς με μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου και πρώην προέδρους της Οργάνωσης. Ομάδα του τμήματος των ομογενών ευζώνων της Ομοσπονδίας με αρχηγό του τον Δημήτρη Παπασλή, πρώην πρόεδρο της Ομοσπονδίας, έδωσε ιδιαίτερο χρώμα στην εκδήλωση.
Στον χαιρετισμό του ο γενικός πρόξενος Στράτος Ευθυμίου, ανάμεσα στα άλλα, τόνισε πως «μπορέσαμε και νικήσαμε γιατί πείσαμε τους ξένους για το δίκαιο αίτημα να αποκτήσει η Ελλάδα δικό της κράτος, γιατί ο ηρωισμός των προγόνων φούντωσε ένα μεγάλο φιλελληνικό κίνημα.
Αλλά και γιατί αξιοποιήσαμε πολύ καλά τη διασπορά μας. Τους μορφωμένους μας ομογενείς, τους εμπόρους, τους ανθρώπους όλων των κοινωνικών τάξεων στην Ευρώπη, τη Ρωσία και την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Αυτή τη διασπορά θέλουμε να αγκαλιάσουμε και εμείς σήμερα και ειδικά τη διασπορά της Αμερικής και της Βοστώνης, της Αθήνας της Αμερικής».
Ο καθηγητής Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος ανάμεσα στα άλλα τόνισε πως «η Εθνεγερσία του 1821 όμως, πέρα από κάθε εξωραϊσμό, αποτελεί σημαίνον ιστορικό γεγονός στην παγκόσμια ιστορία. Και είναι ένα ιστορικό γεγονός που στα περισσότερα σημεία του ο μύθος ταυτίζεται με την πραγματικότητα.
Ιδιαίτερα, αν αναλογιστούμε τις εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες που επικρατούσαν στο διεθνές στερέωμα την εποχή εκείνη. Αλλά και τους άνισους όρους του αγώνα.
Απέναντι στην παρακμάζουσα αλλά ακόμη κραταιά Οθωμανική Αυτοκρατορία ο ξεσηκωμός μιας χούφτας Ελλήνων χωρίς ικανό οπλισμό, χρήματα και οργάνωση έμοιαζε με αποκοτιά.
Οι Έλληνες ήξεραν ότι είναι μόνοι τους απέναντι σε όλους. Ότι δεν θα είχαν καμιά υποστήριξη. Τα Ορλωφικά του 1770 είχαν σηματοδοτήσει το τέλος των ψευδαισθήσεων. Η Φιλική Εταιρεία, βέβαια, καλλιεργούσε τις φήμες περί 'Αοράτου Αρχής' για να ενθαρρύνει τον λαό ότι θα είχαμε στο πλευρό μας κάποιες μεγάλες δυνάμεις που θα εκδηλώνονταν όταν ερχόταν η ώρα. Οι πρωτεργάτες του Αγώνα ήξεραν, όμως, ότι θα έπρεπε να βασιστούμε κυρίως στις δικές μας δυνάμεις, τουλάχιστον στην αρχή του Αγώνα».
Σε άλλο σημείο υπογράμμισε πως «η Ελληνική Επανάσταση αποτελεί σημαντικό παγκόσμιο γεγονός γιατί πρωτοπορεί, προβάλλοντας απέναντι στις δεσποτικές πολυεθνικές αυτοκρατορίες αίτημα ελευθερίας και μια νέα μορφή οργάνωσης το κράτος-έθνος. Πρωτοπορεί γιατί θα αποτελέσει προπομπό για τη δημιουργία μιας σειράς κρατών-εθνών που θα ακολουθήσουν, όπως το Βέλγιο το 1830, η Γερμανία και η Ιταλία το 1871, η Σερβία και η Ρουμανία το 1878, η Βουλγαρία το 1908, η Ιρλανδία το 1921 κ.ο.κ.
Υπάρχει όμως και κάτι άλλο μοναδικό.
Στην περίπτωση της Ελληνικής Επανάστασης έχουμε τον ξεσηκωμό, την ανάσταση ενός πανάρχαιου έθνους, όπως έχουν τεκμηριώσει οι δυο κορυφαίοι ιστορικοί μας, ο Ζαμπέλιος και ο Παπαρρηγόπουλος. Με άρρηκτο συνεκτικό ιστό την ελληνική γλώσσα που ομιλείται αδιάλειπτα από τα Ομηρικά έπη και για τρεις χιλιετίες και πλέον. Καμιά άλλη γλώσσα στην ιστορία της ανθρωπότητας δεν έχει αυτή την αδιάλειπτη ιστορική παρουσία.
Τα Ομηρικά έπη άλλωστε, η Ιλιάδα και η Οδύσσεια, αποτελούν το κυριότερο πρώτο παράδειγμα της γλωσσικής και πολιτισμικής ενότητας του ελληνικού κόσμου.
Η ελληνική γλώσσα από την αρχαιότητα, και η χριστιανική πίστη από το Βυζάντιο είναι η αρματωσιά των επαναστατών.
Η θρησκευτική διάσταση είναι έντονη στον αγώνα. Οι εκκλησιές έχουν κρατήσει τον Ελληνισμό ζωντανό και μεταλαμπαδεύουν την ελληνική παιδεία. Ο Κοσμάς ο Αιτωλός σπουδαγμένος στην Αθωνιάδα Σχολή του Αγίου Όρους, θεολογία και φιλοσοφία, θα ιδρύσει 200 σχολειά μέσα σε 16 χρόνια. Παρακινούσε τους πιστούς να μαθαίνουν Ελληνικά, τη γλώσσα της εκκλησίας, μέχρι να εκτελεστεί το 1779. Αλλά και ο Κύριλλος Λούκαρης, ο Πατριάρχης στην αρχή του 17ου αιώνα, που ίδρυσε τυπογραφείο και ακαδημία στην Κωνσταντινούπολη. Και τόσοι άλλοι. Η Εκκλησία μετά το 1453 μετά την άλωση, έχει κατορθώσει να επιβιώσει και να είναι παρούσα σε όλες τις εκφάνσεις της κοινοτικής ζωής των σκλαβωμένων Ελλήνων. Τα σχολειά αυτά και τα μοναστήρια θα συντηρήσουν τον ελληνικό πολιτισμό, τη γλώσσα και την πίστη. Η πίστη αυτή θα εδραιωθεί μετά τον αποτρόπαιο απαγχονισμό του Γρηγορίου του Ε ̓ στις 10 Απριλίου του 1821, ανήμερα του Πάσχα.
Η Επανάσταση γίνεται σιγά σιγά ένα παγκόσμιο γεγονός γιατί γεννά και συντηρεί ένα ρομαντικό ρεύμα φιλελληνισμού. Που βλέπει στην Επανάσταση την αναβίωση του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού. Αυτό το φιλελληνικό κίνημα, που αποτελείται από πολιτικούς, διανοητές και ανθρώπους των γραμμάτων και των τεχνών θα παίξει σημαντικό ρόλο στην ανάδειξη των ελληνικών δικαίων. Ένα μεγάλο μέρος του φιλελληνικού κινήματος θα δημιουργηθεί, πέρα από την Ευρώπη, και στην Αμερική, και στη Βοστώνη. Αυτό το κίνημα θα αλλάξει άρδην τις μέχρι τότε αρνητικές και υποτιμητικές για τους Έλληνες απόψεις πολλών ξένων ταξιδιωτών στην Ελλάδα του 18ου και 19ου αιώνα».
ΕΘΝΙΚΟΣ ΚΗΡΥΞ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου