Τρίτη, 1 Φεβρουαρίου, 2022
Το ξενοδοχείο Χίλτον μπαίνει από σήμερα σε μια νέα φάση της 58χρονης ιστορίας του. Κλείνει για να ανακαινιστεί και να ανοίξει πάλι σε δυο χρόνια ως Conrad.
Ήταν 20 Απριλίου του 1963 όταν ο ιδρυτής της αυτοκρατορίας Conrad Hilton βρέθηκε στα εγκαίνια του νέου του ξενοδοχείου στην Αθήνα, «του ωραιότερου Χίλτον στον κόσμο» όπως το είχε αποκαλέσει.
Έξι χρόνια πριν, το 1957 ξεκίνησε η ανέγερση του υπερπολυτελούς ξενοδοχείου το κόστος του οποίου συμπεριλαμβανομένου και της αγοράς του οικοπέδου, στοίχισε για τα τότε δεδομένα το αστρονομικό ποσό των 15 εκατομμυρίων δολαρίων.
Το Χίλτον ανεγέρθηκε σε σημείο όπου πριν υπήρχε ένα κτίριο που φιλοξενούνταν στρατιωτικές υπηρεσίες και ακόμη πιο πριν, στα Δεκεμβριανά βρισκόταν το μεγάλο μπλόκο – οδόφραγμα του ΕΛΑΣ που οδηγούσε στην Καισαριανή και τις ανατολικές συνοικίες.
Βασίστηκε στη μελέτη των αρχιτεκτόνων Εμμανουήλ Βουρέκα, Προκόπη Βασιλειάδη, Σπύρου Στάικου και Αντώνη Γεωργιάδη. Με την ανέγερση του, σήμανε την είσοδο της χώρας στην παγκόσμια τουριστική αγορά πολυτελείας, αποτελώντας και το ίδιο ένα κατεξοχήν σύμβολο της μεταπολεμικής ανάπτυξης της χώρας.
Ο Ωνάσης και ο Σινάτρα
Τα εγκαίνια του ξενοδοχείου ήταν ένα πανελλήνιο γεγονός. Διήρκησαν 3 ημέρες και συγκέντρωσαν εκλεκτούς καλεσμένους από όλον τον κόσμο. Ήταν κάτι το πρωτόγνωρο για τα Ελληνικά δεδομένα, σε μια χώρα που προσπαθούσε να ορθοποδήσει εν μέσω τεράστιων πολιτικών αναταραχών και ανακατατάξεων.
Στα εγκαίνια έδωσαν το παρών ο Αριστοτέλης Ωνάσης, ο Φράνκ Σινάτρα, ο Άντονι Κουίν, ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, ο Ρούντολφ Νουρέγιεφ, η Σίρλει Μπάσεϊ και πολλοί άλλοι διάσημοι.
Όπως ανέφερε στο ρεπορτάζ της η ΕΡΤ στην εκπομπή «στούντιο 4», το 1971, έδωσαν εκεί τη συνέντευξη Τύπου της ταινίας «Οι ληστές» – μέρος της ταινίας γυρίστηκε στο Χίλτον. Εκεί φωτογραφήθηκε η Έλα Φιτζέραλντ το 1979, ο Χιου Χέφνερ του θρυλικού Playboy συνοδευόμενος από ένα πανέμορφο μοντέλο το 1970, ο γοητευτικός Τζέρεμι Αϊρονς το 1996, ο Τέλι Σαβάλας με γυαλιά ηλίου μπροστά από το Hilton το 1971, οι Platters που έδωσαν συναυλία στην πισίνα του ξενοδοχείου το 1980.
Ο Αριστοτέλης Ωνάσης, με το κοστούμι και το πούρο του απεικονίζεται σε μία ασπρόμαυρη φωτογραφία-ντοκουμέντο με τον Σταμάτη Κόκοτα που έχει προσθέσει ένα γαρύφαλλο στο πέτο.
Ο Φρανκ Σινάτρα, σε ένα ακόμα ταξίδι του στην Ελλάδα, τον Ιούλιο του 1971, για διακοπές στα νησιά, απαθανατίστηκε στον χώρο υποδοχής του Χίλτον με την Μπάρμπαρα Μαρξ, μετέπειτα τέταρτη και τελευταία γυναίκα του. Εκείνες τις μέρες εθεάθη στο παραλιακό νυχτερινό κέντρο Stork, να διασκεδάζει ακούγοντας Μαρινέλλα.
Η Νανά Μούσχουρη με ασπρόμαυρο καφτάνι και κόκκινο κραγιόν στο λόμπι κοιτάει ανέκφραστη τον φακό. Ο Γουίλιαμ Νταφόε, φωτογραφίζεται με τζιν, τι-σερτ και σακάκι για να δηλώσει φίλος της Ελλάδας. Η Μονσερά Καμπαγιέ, τακτική επισκέπτρια στην χώρα μας, για sold-out εμφανίσεις, συνήθιζε να μένει στο ξενοδοχείο για να είναι κοντά στα μέρη που αγαπούσε. Η Νία Βαρντάλος, ο Γκρεγκ Λουγκάνις, ο Μάικλ Μπαρίσνικοφ με γυαλιά ηλίου και την πλάτη γυρισμένη στην Ακρόπολη, η Ιζαμπέλα Ροσελίνι, η Μαρίνα Αμπράμοβιτς, ο Πλάσιντο Ντομίνγκο σε «τουριστικό πλάνο» με θέα την Ακρόπολη, ο Χάρβεϊ Καϊτέλ και η απόλυτη θεά Τζόαν Κόλινς, με κλασικό ταγέρ και λίγο από το attitude «Δυναστείας». Αλλά και η Μελίνα Μερκούρη, με το υπέροχο στιλ της, με πιασμένα μαλλιά, ψυχεδελικό φόρεμα και ροζ μπαλαρίνες, στην πισίνα που είχε τότε πορτοκαλί ομπρέλες.
Το Χίλτον και η Ακρόπολη
Όταν αποφασίστηκε η ανέγερση του ξενοδοχείου, σύσσωμη η αντιπολίτευση διαφώνησε στη Βουλή. Κάποιοι μίλησαν για σκάνδαλο ενώ κάποιοι άλλοι μίλησαν για καταστροφή του αστικού τοπίου της Αθήνας και «βεβήλωση» του Παρθενώνα, καθώς το ύψος του νέου κτιρίου θα το έθετε αυτομάτως σε αντιπαραβολή με την ιστορική κορυφή της Αθήνας.
Το κτίριο του Χίλτον εντάσσεται στην κατηγορία των μεγάλων κοσμοπολίτικων ξενοδοχείων, με την εξωτερική του πρόσοψη να παρουσιάζει ορισμένες ιδιαιτερότητες, χάρη στον συνδυασμό μοντέρνου και κλασσικού, ενώ η χρήση Πεντελικού μαρμάρου σε συνδυασμό με τις ανάγλυφες συνθέσεις του Γιάννη Μόραλη, προσδίδουν μια Ελληνική πινελιά.
Το αρχικό σχέδιο περιελάμβανε 960 δωμάτια, αίθουσες χορού, καταστήματα, εστιατόρια, θέσεις στάθμευσης, πισίνα και αναψυχή στην ταράτσα. Όλες οι κοινόχρηστες λειτουργίες συγκεντρώθηκαν στο ισόγειο, εκτός από το νυχτερινό κέντρο στον τελευταίο όροφο, δημιουργώντας έτσι μια ξεκάθαρη χωροταξική δομή, και ελευθερώνοντας περισσότερο χώρο για τα δωμάτια.
Οι κύριες όψεις του αποτελούνται από τα κάθετα πτερύγια, και τα στηθαία των μπαλκονιών στην οριζόντια διεύθυνση, ενώ στις δυο στενές όψεις διαμορφώθηκε σόκορο, δηλαδή τυφλές όψεις, οι οποίες φέρουν τις ανάγλυφες παραστάσεις του Γ. Μόραλη.
Οι παραστάσεις απεικονίζουν τα κύρια στοιχεία της Ελληνικής φιλοξενίας όπως την θεά Αθηνά, ένα καράβι, ένα βωμό με τις προσφορές ιερειών, αυλητρίδες που προσφέρουν διασκέδαση, έναν ίππο, καθώς και άλλα σχετικά θέματα.
Το Βυζαντινό και το Galaxy Bar
Με το πέρασμα των χρόνων το ξενοδοχείο έγινε σημείο αναφοράς των Αθηναίων. Για πρώτη φορά στο εστιατόριο Βυζαντινό, οι Αθηναίοι δοκίμασαν το αμερικάνικο χάμπουργκερ και το κλαμπ σάντουιτς, ενώ στην ταράτσα στο Galaxy bar τα μυθικά του κοκτέιλ έχουν αφήσει εποχή.
Είναι τέτοια η επιδραστικότητα του ξενοδοχείου που πλέον η περιοχή αυτή ονομάζεται Χίλτον.
TO BHMA
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου