Δευτέρα, 3 Απριλίου, 2023
Η μεγάλη ερμηνεύτρια συνδύαζε στην ερμηνεία της την λαϊκότητα και το
συναίσθημα σε απόλυτη ισορροπία
Καλώς ή κακώς, τα μικράτα μας, μας
καθορίζουν. Αποτελούν την αποθήκη εκείνη, που ανοίγει κατά τη διάρκεια της ζωής
μας, συνειδητά / ασυνείδητα για να καθορίσει τις δράσεις μας. Όπως συνέβηκε και
με την ερμηνεύτρια Ρένα Κουμιώτη, η οποία πέθανε τα ξημερώματα της Δευτέρας, ένα μήνα πριν συμπληρώσει τα 82 της
χρόνια (γεννήθηκε 3 Μαΐου 1941), λόγω σοβαρών προβλημάτων υγείας.
Οι γονείς της πρόσφυγες. Γεννήθηκε στη
Νέα Ιωνία, βρέθηκε στην Δραπετσώνα και στη συνέχεια στην Κοκκινιά. Ο πατέρας
της ναυτικός. Η μητέρα της πέθανε όταν ήταν 7 μηνών. Εκείνη και τα δύο αδέρφια
της μεγάλωσε η γιαγιά της με συμπαραστάτη τον πατέρα της, ο οποίος δεν
ξαναπαντρεύτηκε ποτέ. Εζησαν φτωχικά αλλά δεν πείνασαν. Τελείωσε το Δημοτικό,
δεν συνέχισε τις σπουδές της και τα επόμενα χρόνια την βρήκαν να δουλεύει ως
κορδελιάστρα, σε παπαουτσάδικο, βοηθητική νοσοκόμα, στους Παπαστράτου. Η μοίρα
τα έφερε να τραγουδήσει κάποια βραδιά σε μαγαζί στις Τρεις Γέφυρες, όπου
εμφανιζόταν ο Μιχάλης Μενιδιάτης. Από κει και πέρα όλα είναι ιστορία. Το πρώτο
της τραγούδι, ήταν το «Δώσε μου το στόμα σου» ή «Χελιδονάκι» στο εμβληματικό
άλμπουμ (και με τις υψηλότερες πωλήσεις) «Ο Δρόμος» των Μίμη Πλέσσα / Λευτέρη
Παπαδόπουλου.
Η φωνή της βελούδινη και λαϊκή, από τους κυριότερους
εκφραστές του νέου κύματος, η Ρένα Κουμιώτου (όπως ήταν πραγματικά το επίθετό της)
θα μπορούσε να μείνει στην ιστορία του ελληνικού τραγουδιού με το «Θαλασσινό
Τριφύλλι» (από το ομώνυμο άλμπουμ των Λίνου Κόκοτου / Οδυσσέα Ελύτη). Συνδύαζε
στην ερμηνεία της την λαϊκότητα και το συναίσθημα σε απόλυτη ισορροπία. Και σε
αυτά είχε προσθέσει την γλύκα και την μόνιμη (σχεδόν) αόρατη μελαγχολία. Τα
παραπάνω στοιχεία, δεν πηγάζουν από «εκπαίδευση» ή εκλογίκευση της Ρένας
Κουμιώτη. Πηγάζουν από τη προσωπική της ζωή, από τις αναφορές της, τους
επηρεασμούς από τη γειτονιάς της και πως αντιλαμβανόταν τον κόσμο.
Η Ρένα Κουμιώτη, δεν ήταν σούπερ σταρ – με τους σημερινούς
όρους – δεν έπαιξε στο παιχνίδι της σόου μπιζ όπως θα λέγαμε σήμερα. Το 1974,
στο peak της καριέρα της, εγκατέλειψε την Ελλάδα, στην οποία επέστρεψε το 1984.
Τραγούδησε αυτά που ήθελε η ψυχή της και η επιλογή της αυτή συναντήθηκε με
μεγάλη μερίδα του ελληνικού κοινού. Οπως στα τραγούδια «Το Καινούργιο Μου
Φεγγάρι», «Αγαπιόμασταν», «Σταμάτησε Του Ρολογιού Τους Δείκτες», «Κόρη Του
Γιαλού», «Πρώτη Φορά», «Το Κερί Μου Έλιωσε», «Έλα Να Σβήσεις Τη Φωτιά», «Η Άγια
Κυριακή». Αντιστάρ έζησε όπως ήθελε εκείνη, αδιαφορώντας για τα πρέπει και
θέλω, της καριέρας.
(πληροφορίες βιογραφικού από την συνέντευξη της εκλιπούσας
στον Αντώνη Μποσκοΐτη και στη Lifo στις 18/2/2015)
Η σημαντική ερμηνεύτρια Ρένα Κουμιώτη έφυγε από τη ζωή σήμερα τα ξημερώματα, μετά από σκληρή μάχη για τη ζωή της. Η Ρένα Κουμιώτη γεννήθηκε στη Νέα Ιωνία από οικογένεια Μικρασιατών προσφύγων και ξεκίνησε την καριέρα της στα τέλη της δεκαετίας του 1960. Ειδικότερα, ξεκίνησα να δουλεύει στο μουσικό κέντρο «Απανεμιά» το 1968 μαζί με το Μανώλη Μητσιά. Εκεί, την άκουσε ο σπουδαίος στιχουργός Λευτέρης Παπαδόπουλος και της πρότεινε να τραγουδήσει με το Γιάννη Πουλόπουλο στο δίσκο «ο Δρόμος» που ετοίμαζε τότε μαζί με τον συνθέτη Μίμη Πλέσσα.
Στον συγκεκριμένο δίσκο, η Ρένα Κουμιώτη τραγούδησε το «Δώσε μου το στόμα σου» και το «Πρώτη φορά». Συνέχισε τη δισκογραφία της με σημαντικά τραγούδια όπως το «Σταμάτησε του ρολογιού οι δείχτες», «Άναψε καινούργιο μου φεγγάρι» του Μίμη Πλέσσα, και συμμετείχε στους δίσκους «Ώρες» και «Θαλασσινό τριφύλλι» του Λίνου Κόκοτου. Στη διάρκεια της καριέρας της συνεργάστηκε με μερικούς από τους κορυφαίους Έλληνες τραγουδιστές και μουσικοσυνθέτες, όπως με το Γρηγόρη Μπιθικώτση, το Γιώργο Νταλάρα, το Γιάννη Πουλόπουλο, τον Στράτο Διονυσίου και το Γιώργο Ζαμπέτα.
Η Ρένα Κουμιώτη συνέχισε να εμφανίζεται σε νυχτερινά κέντρα καθόλη τη διάρκεια της δεκαετίας του 1980 και του 1990, κάνοντας όμως επιλεκτικές εμφανίσεις σε τηλεοπτικές εκπομπές και παραχωρώντας ελάχιστες συνεντεύξεις. Η σπουδαία εκπρόσωπος του λεγόμενου ”Νέου Κύματος” του ελληνικού τραγουδιού παρέμεινε σεμνή και αγαπητή από το κοινό έως το τέλος της ζωής της.
Το Αρχείο της ΕΡΤ παρουσιάζει ένα επεισόδιο της σειράς ”Καλλιτεχνικό Καφενείο” παραγωγής 1986, στο οποίο η Ρένα Κουμιώτη τραγουδά μαζί με την Πόπη Αστεριάδη, συνοδευόμενες στο πιάνο από το Μίμη Πλέσσα.
ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟ ΚΑΦΕΝΕΙΟ
ΡΕΝΑ ΚΟΥΜΙΩΤΗ
Το ”Καλλιτεχνικό Καφενείο” είναι μια σειρά ψυχαγωγικών εκπομπών που αναπαριστά την ατμόσφαιρα ενός ελληνικού καφενείου με παρουσιαστές τον ηθοποιό Βασίλη Τσιβιλίκα, τον συνθέτη και μαέστρο Μίμη Πλέσσα και τον σκηνοθέτη Κώστα Φέρρη και καλεσμένους από τον καλλιτεχνικό χώρο. Προβλήθηκε για πρώτη φορά τον Ιανουάριο του 1986 και ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο του 1988.
Στο συγκεκριμένο απόσπασμα, ο Μίμης Πλέσσας υποδέχεται τις δύο σημαντικές ερμηνεύτριες του ”Νέου Κύματος” Πόπη Αστεριάδη και Ρένα Κουμιώτη. Αρχικά, ο σπουδαίος μουσικοσυνθέτης θυμάται πως συνεργάστηκε με το Λευτέρη Παπαδόπουλο για τη δημιουργία του δίσκου ”Ο Δρόμος” και το πως ανακάλυψαν τις δύο νεαρές τότε ερμηνεύτριες. Η Πόπη Αστεριάδη ερμηνεύει το τραγούδι ”Φραγκοκκλησιά” και στην συνέχεια η Ρένα Κουμιώτη τραγουδά το ”Δώσε Μου Το Στόμα Σου’‘ από τον συγκεκριμένο δίσκο που κυκλοφόρησε το 1969 και αποτέλεσε τον πιο εμπορικό δίσκο στην Ελλάδα.
Έπειτα, η Πόπη Αστεριάδη ερμηνεύει το τραγούδι ”Μια αγάπη για το καλοκαίρι” σε μουσική του Γιάννη Σπανού και στίχους του Γιώργου Παπαστεφάνου. Ακολουθεί η ερμηνεία της Ρένας Κουμιώτη με το τραγούδι ”Σταμάτησε (του ρολογιού τους δείκτες)”. Η Πόπη Αστεριάδη συνεχίζει τραγουδώντας το ”Μικρό παιδί” του Λίνου Κόκοτου. Τέλος, η εκπομπή κλείνει με την Ρένα Κουμιώτη και το ”Αγία Κυριακή” σε στίχους Κώστα Βίρβου και σύνθεση Μίμη Πλέσσα.
Έτος παραγωγής: 1986
Τηλεσκηνοθεσία: Νέστωρ Παλέβας
Παρουσίαση: Μίμης Πλέσσας, Βασίλης Τσιβιλίκας, Κώστας Φέρρης
Δείτε περισσότερα στο http://archive.ert.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου