Τετάρτη, 19 Απριλίου, 2023
ΙΕΡΟΥΣΑΛΗΜ. («ΝΥΤ»). Καθώς οι ορθόδοξοι χριστιανοί κατέβηκαν στην Ιερουσαλήμ την εβδομάδα του Πάσχα για να επισκεφθούν τον ιερότερο τόπο της θρησκείας τους, μια πιο κοσμική ανησυχία πλανιόταν πάνω από τις διακοπές: Θα διατηρούσαν οι αντίπαλοι μοναχοί την ειρήνη φέτος ή θα εμπλέκονταν και πάλι σε συγκρούσεις;
Σε μια διαμάχη αιώνων, Αιγύπτιοι Κόπτες μοναχοί και Αιθίοπες ορθόδοξοι μοναχοί ανταγωνίζονται για τον έλεγχο ενός μικρού μοναστηριού που βρίσκεται στην οροφή της εκκλησίας του Παναγίου Τάφου, η οποία είναι χτισμένη στο σημείο όπου οι χριστιανοί πιστεύουν ότι ο Χριστός σταυρώθηκε, ενταφιάστηκε και αναστήθηκε.
Παρά την ιερή θέση του μοναστηριού, έχει γίνει τόπος μικροδιαπληκτισμών που συμβαίνουν σχεδόν κάθε χρόνο και μερικές φορές καταλήγουν σε βία.
«Οταν έφτασα για πρώτη φορά στην Ιερουσαλήμ σοκαρίστηκα», δήλωσε ο Μάρκος Αλορσαλέμι (Markos Alorshalemy), ένας Αιγύπτιος μοναχός. «Περίμενα να δω μια ιερή γη, όπου όλοι ζουν με ειρήνη και φως. Αντ’ αυτού, όμως, βρήκα ένα μέρος όπου όλοι μάχονται συνεχώς, ακόμη και μέσα στην πιο ιερή εκκλησία».
Την παραμονή της Κυριακής των Βαΐων το 1757, Ελληνορθόδοξοι επιτέθηκαν σε Φραγκισκανούς Καθολικούς μέσα στην εκκλησία «με ρόπαλα, σφυριά, γάντζους, κοντάρια και σπαθιά», έγραψε ο ιστορικός Σάιμον Σεμπάγκ Μοντεφιόρε (Simon Sebag Montefiore), επικαλούμενος μια σύγχρονη μαρτυρία, στο βιβλίο του «Ιερουσαλήμ: Η βιογραφία».
Μόλις το 2008, ξέσπασε ένας βίαιος καυγάς μεταξύ Ελλήνων και Αρμενίων ορθόδοξων κληρικών για τη διαδρομή μιας πομπής, που οδήγησε σε συλλήψεις.
Πέρυσι, τουλάχιστον, οι εχθροπραξίες περιορίστηκαν ως επί το πλείστον σε νυχτερινά γκράφιτι.
Μόλις αυτή την εβδομάδα, οι ορθόδοξοι χριστιανοί αντέδρασαν οργισμένα στους περιορισμούς της Αστυνομίας σχετικά με τον αριθμό των πιστών που θα μπορούσαν να παρακολουθήσουν την Λειτουργία της «Αγίας Φωτιάς» στην εκκλησία το Σάββατο. Οι ορθόδοξοι χριστιανοί ηγέτες είπαν ότι πρόκειται για περιορισμό της λατρείας – η Αστυνομία είπε ότι έγινε για να αποφευχθεί ο συνωστισμός.
Εξι χριστιανικά δόγματα προσπαθούν να μοιραστούν τον έλεγχο της εκκλησίας, η οποία είναι στην πραγματικότητα μία σύνθεση από διάφορα παρεκκλήσια, μοναστήρια και ιερά, μια πολύπλοκη και μερικές φορές χαοτική διευθέτηση που έχει συμβάλει στην περιστασιακή αιματοχυσία.
Πολλά από τα κύρια σημεία διαμάχης στον ιερό τόπο επιλύθηκαν με ένα διάταγμα του 19ου αιώνα, της οθωμανικής εποχής, γνωστό ως Status Quo, το οποίο ισχύει ακόμη και σήμερα και απαιτεί να μην γίνεται καμία αλλαγή στον Πανάγιο Τάφο, όσο μικρή κι αν είναι, χωρίς συναίνεση.
Αλλά η διαμάχη μεταξύ Αιθιόπων και Αιγυπτίων για το μικρό μοναστήρι στην κορυφή της εκκλησίας παραμένει – και μπορεί να πυροδοτηθεί από κάτι τόσο μικρό όσο η τοποθέτηση μιας καρέκλας.
Οι ρίζες αυτής της διένεξης είναι δύσκολο να εντοπιστούν και η νομιμότητα των αντίπαλων αξιώσεων είναι δύσκολο να εκτιμηθεί. Και οι δύο πλευρές πάντως είναι πεπεισμένες ότι το μοναστήρι είναι δικό τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου